Kan ik mijn coniferen deze week verplaatsen?

Hoe groot is de kans dat ze het overleven? Ik moet ze eind deze week verplaatsen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
7.4K

Het beste antwoord

Vanwege een nieuw aangelegd terrasje heb ik mijn coniferen in juni moeten verplaatsen. 1 dood, de rest (3) gewoon groen gebleven. Wel met grote kluit en liefdevolle verzorging daarna. Trouw water gegeven en goed in de gaten gehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Gezien het weer is het wel raadzaam om dan ook de komende weken flink bij te blijven wateren. Verder moet het wel kunnen lijkt me, denk wel aan goede tuinaarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is eigenlijk te droog denk ik om nu te verplanten, maar als het echt moet kun je niet anders doen dan veel water geven en hopen dat het goed komt
13 jaar geleden
Jawel, dat kan wel, maar het vocht is een probleem. Maak de plek waar ze komen van te voren goed nat, echt helemaal doordrenkt. En als ze dan staan ook flink water geven.
Wat wij de ideale manier vinden, is de tuinslang er bij leggen, en die laten druppelen. Desnoods dagen lang. Qua waterverbruik valt dat wel mee, maar de grond wordt zo lekker zachtjes doordrenkt van water en dat hebben ze wel nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan, maar is niet ideaal. Het zou beter zijn ze aan het begin van de volgende week te verplaatsen. Er is namelijk regen voorspeld voor volgende week en anders droogt de conifeer van binnenuit uit. Het kan wel, maar dan moet er iedere dag minstens twee keer water gegeven worden, vanwege de droogte. compost houdt de grond ook goed vochtig en voedt de conifeer ook. Dat is misschien wel aan te raden.

De komende zomermaanden ook nog goed watergeven bij droge dagen. Het duurt redelijk lang voordat de conifeer weer goed wortelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het kan. De eerdere reacties over de droogte sluit ik me bij aan, maar let bij coniferen en andere naaldbomen wel op dat je een mooie kluit meeneemt.
Naaldbomen leven namelijk in symbiose met schimmels in de grond, en ze zullen het sneller goed gaan doen als die meeverhuizen.
succes met graven :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het KAN wel, maar coniferen verplaatsen is eigenlijk altijd een groot risico. Hoe beter je de verplaatsing voorbereid (en hoe korter ze op hun huidige pek staan) hoe beter je kansen.

Eigenlijk zou je een conifeer voor het verplaatsen al bijna een jaar lang regelmatig rond moeten steken ; met een spade de kluit rondom losmaken, zodat de wortels die je daarbij breekt zich weer kunnen herstellen, en hij een compacte, gezonde, jonge kluit krijgt. Als je ze daarna met goede aarde verplant en veel water geeft, zeker de eerste maanden, heb je een goede kans op succes. Zomaar uit de grond trekken en elders neerpoten geeft je een goede kans dat ze het niet gaan redden.

Als je ze op de huidige plek niet wilt hebben, maar ze niet meteen wilt rooien, is verplaatsen de meest logische optie. Maar niemand kan je garanderen dat hij op de nieuwe plek ook zal aanslaan. Reken op in elk geval een paar boompjes uitval - of zie het als 'alles wat het redt is meegenomen'.

dat er de komende tijd veel droogte wordt verwacht is eigenlijk niet eens zo relevant ; ook als het misschien wel gaat regenen zul je ze de eerste weken goed nat moeten houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovengenoemde antwoorden zijn goed, het is een risico.
Wat ikzelf jaren geleden heb gedaan bij mijn schoonouders is de coniferen verplanten en er pal voor een ca. 30 cm. diepe geul gegraven.
Deze vulde mijn schoonvader 's morgens en 's avonds met water en er is er niet één doodgegaan.